01 dec 2016 Champburger mooi alternatief voor vlees
Minder Vlees, Meer Alternatieven: Innovatie in de Vleesvervangende Markt
Er is steeds minder vlees in de voeding van de gemiddelde Nederlander. Uit recent onderzoek blijkt dat de vleesconsumptie in Nederland al vijf jaar op rij afneemt. In 2015 daalde de consumptie tot gemiddeld 75,4 kilo per persoon – bijna 1 kilo minder dan in 2014.
Deze daling wordt echter gecompenseerd door een groeiend aanbod van lekkere vleesalternatieven. Ook binnen onze klantenkring zien we veel positieve ontwikkelingen. Zo hebben wij recent samenwerkt met Banken Champignons, voor wie we het packaging design ontwikkelden voor hun Champburger.
De Champburger bestaat uit 75% tot 82% champignons en is verkrijgbaar in vier smakelijke varianten: Smokey BBQ, Black Pepper, Asian Spiced en Naturel. Alle varianten bieden een krachtige bite, perfect als alternatief voor vlees.
Voor de Duitse markt was de doelstelling om direct duidelijk te maken dat het om een champignonproduct gaat, dat een ideaal vleesalternatief biedt. Dit resulteerde in een opvallende verpakkingslijn met vier smaken, die aansluit bij de groeiende vraag naar duurzame alternatieven.
Deze ontwikkeling biedt niet alleen kansen voor fabrikanten van vleesalternatieven, maar ook voor vleesverwerkers die willen verkennen welke alternatieve markten en innovatieve producten er bestaan. De zoektocht naar nieuwe concepten is een spannende uitdaging. Wij helpen u graag met brainstormen, bedenken en uitwerken van creatieve concepten – vaak samen met onze studenten van de HAS Hogeschool.